Zvýšení ekologické daně

16.9.2011  autor:  Lucie Osmanská

Plán ministerstva životního prostředí počítá v roce 2014 s navýšením ekologické daně. Chystaná změna s sebou přinese i nárůst počtu vozidel, které ji budou platit. Tento článek nastiňuje, jaké jsou plánované změny a v jakém rozsahu mohou postihnout váš vůz.

Ekologická daň na vozidla byla zavedena 1. ledna 2009. Tento poplatek slouží na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků (dle novely zákona o odpadech 383/2008 paragraf 37e). Kupující se povinen daň zaplatit při registraci vozidla, platí se však pouze při prvním převodu. Tzn. pokud byla na konkrétní auto ekologická daň již jednou zaplacena, tak při každém dalším převodu na nového majitele se ekodaň již neplatí. Ekologická daň auta se platí jak při změně vlastníka v rámci ČR, tak při přihlašování vozidla koupeného v zahraničí a vztahuje se na všechna čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny. Motocykly, oficiální veteráni a vozidla nad váhu 3,5 tuny ekologickou daň neplatí.
Doposud museli majitelé uhradit poplatek za přihlášení vozidla vyrobeného do roku 1999, na základě nového zákona by došlo k posunutí hranice až do roku 2006. Na plánovanou výši poplatku za ekologickou daň se můžete podívat v následující tabulce (o zařazení vozidla do emisní normy rozhoduje jeho rok výroby, u kategorie Euro 3 už však nerozhoduje jenom rok výroby, ale i přímo emisní limit):

Emisní norma

Současná výše poplatku

Navrhovaná změna pro rok 2014

Euro 0 (1992 a starší)

10 000 Kč

10 000 Kč

Euro 1 (1993 – 1995)

5 000 Kč

10 000 Kč

Euro 2 (1996 – 1999)

3 000 Kč

5 000 Kč

Euro 3 (1996 – 2006)

0

3 000 Kč

Objevila se však i druhá varianta, která by naopak mohla přinést snížení sazby za ekologickou daň u starších vozů a pro ostatní vozidla by nebylo její navýšení tak razantní:

Emisní norma

Druhá varianta možného zvýšení daně

Euro 0

8 500 Kč

Euro 1

8 500 Kč

Euro 2

3 500 Kč

Euro 3

1 500 Kč

Otázkou zůstává, kam budou investovány všechny vybrané peníze. Většina peněz by měla jít na ekologickou likvidaci autovraků. Jelikož hlavním cílem je obnova vozového parku u nás, předpokládá se i vyšší likvidace vozidel (stát ročně utratí přibližně 30 milionů korun). To však ani zdaleka nevyčerpá všechny vybrané finance, a proto je v plánu použít zbylé peníze na další ekologické plány a projekty na ochranu životního prostředí. Neoficiálně se mluví o tom, že poplatky se zvedají z důvodu pokračování v programu Zelená úsporám, který nemohl, kvůli nedostatku peněz, vyhovět všem žádostím o zateplení.
Cílem zvýšení ekologické daně je omladit vozový park v ČR a také snížit emise. Údaje Sdružení automobilového průmyslu na konci roku 2010 uveřejnilo, že průměrné stáří českého vozu je 13,7 let, průměr v Evropské unii je však 8,2 let. Pokud dojde ke zvýšení daně, řada motoristů si nepochybně rozmyslí nákup ojetého vozu vyrobeného do r. 1995, jelikož starší modely se již nevyplatí dovážet a jejich cena vlivem navýšení o ekologickou daň nebude již tak atraktivní, většina bazarů už tato auta ani nevykupuje.
 

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz