Stejně jako se mění chutě, mění se i požadavky kupujících na vybavení ojetých vozů a také na jejich motorizaci. V posledních letech je možné pozorovat výrazně rostoucí zájem o ojetiny vybavené dieslovým motorem. Za tímto nárůstem stojí podle všeho hned několik faktorů - od nižší spotřeby "nafťáků" až po klesající ceny vozů vybavených vznětovým motorem.
Z údajů stpolečnosti Auto Esa vyplývá, že zatímco v roce 2010 měly dieselové vozy na celkových prodejích podíl 45 %, předloni to bylo 51 % a v roce 2012 dokonce 61 %. „To je opravdu zásadní posun. Důvodem zvýšené obliby dieselů jsou nejspíš rostoucí ceny pohonných hmot, ale také klesající zájem o malé vozy a zvýšená kvalita naftových motorů spolu s jejich úsporností,“ uvedl Filip Kučera ze společnosti Auto ESA. Zkušenosti řidičů ojetých vozů vybavených dieslovými agregáty ostatně tyto informace potvrzují. Podle řidičů samotných vznětové motory jsou sice nákladnější na údržbu, ale v případě dostatečné péče jde vyloženě o "držáky", které zvládnou bez problémů řádově statisíce ujetých kilometrů bez větších závad. Je nutné však počítat s tím, že pokud se závada vyskytne, může oprava dosáhnout i několik desítek tisíc korun. Poškodit naftový motor není přitom až tak složité. Často stačí natankovat nekvalitní palivo u některých "podezřele levných" čerpacích stanic.
Existují ovšem situace, kdy naftové motory není vhodné volit. Vhodné jsou zejména na časté delší cesty, kdy se projeví jejich nízká spotřeba a vyšší investice do tohoto typu spalovacího motoru se brzy vrátí. Jednoduché pravidlo říká, že se diesel vyplatí při větším ročním nájezdu nad 25 tisíc (v závislosti na cenách pohonných hmot a na stylu jízdy).
Motoristé před nákupem často řeší také životnost motoru. Tam však nelze hovořit všeobecně. "Obecně životnost nezávisí na druhu paliva, ovlivňuje ji způsob používání a zacházení. Při pečlivé údržbě najedou dnešní motory - zážehové i vznětové - bez větších problémů i více než půl milionu kilometrů," říká Jindřich Šilhánek, manažer prodeje Auto ESA. Reference od dalších motoristů tak často napoví víc. Je nutné se přitom zaměřit na jednotlivé značky a modely. Ne všechny dieslové motory lze totiž považovat za povedené. Často se vyskytuje vyšší spotřeba oleje, zvýšená hlučnost, vibrace, kolísavý chod motoru. Z těch závažnějších závad se často objevují problémy se vstřiky, čerpadlem či turbodmychadlem. Právě z uživatelských recenzí a referencí má potenciální kupec šanci získat velmi cenné informace, které mu mohou pomoci při rozhodování o nákupu.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz