STK – průběh prohlídky (2. díl)

16.9.2013  autor:  Lucie Osmanská

prvním díle o STK jsme si uvedli, jak často musíte na prohlídku se svým vozem, kdy vám končí technická nebo jaké doklady musíte předložit. V dnešním díle se podíváme na průběh technické prohlídky.

Průběh prohlídky

            Technická prohlídka se provádí na základě zákona č. 56/2001 Sb. Jak probíhá? Pokud jste splnili emise a předložili jste všechny potřebné doklady, prohlídka bude pokračovat v prostoru kontrolní linky (rozsah kontroly je stanoven vyhláškou Ministerstva dopravy ČR č. 302/2001 Sb.). Technickou prohlídku může provést libovolná STK, nezávisle na místě evidence vozidla. Vůz by měl být čistý, nezatížený, pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak, sundané poklice a s předepsanou výbavou.

            O výsledku obdrží řidič vozu „Protokol o technické prohlídce vozidla“. Na zadní státní poznávací značku vylepí kontrolní technik nálepku s vyznačeným termínem příští pravidelné technické prohlídky (při hodnocení auta jako způsobilé nebo dočasně způsobilé).

            Jestliže byly na automobilu zjištěny vážné nebo nebezpečné závady, je třeba po odstranění závady opakovat technickou prohlídku. Pokud je provedena do třiceti kalendářních dnů, kontrolují se jen ty závady, které byly zjištěny během předchozí prohlídky.

Druhy závad

1. lehká závada– zapsána do protokolu o technické prohlídce

2. vážná závada– kontrolní nálepka ze zadní registrační značky je nahrazena dočasnou na 30 dní, pokud se řidič dostaví s vozidlem během této lhůty, bude kontrolována pouze daná závada, po uplynutí lhůty je třeba absolvovat celou technickou prohlídku znovu

3. nebezpečná závada- vozu je odebrána kontrolní nálepka, ve velkém Technickém průkazu se objeví „nezpůsobilé k provozu“, vozidlo nesmí jezdit po komunikacích (z místa STK by mělo být odtaženo), běží mu 30denní lhůta, pokud bude závada odstraněna v této lhůtě, bude kontrolována pouze daná závada

Z jakých částí se skládá technická prohlídka:

1. identifikace vozidla – kontroluje se VIN a údaje v technickém průkazu (jestliže máte na voze namontováno něco navíc, například tažné zařízení, budete dotázáni na homologaci dané části)

2. brzdy – měří se brzdný účinek a jeho rozdíl, kontroluje se také pedál brzdy a ruční brzda

3. řízení a podvozek – zjišťuje se vůle v čepech a řízení

4. výfukkontroluje se stav koroze

5. okna – pozor na fólie na oknech, čelní sklo nesmí propouštět méně než 75 procent světla a boční okna 70 procent, také se kontroluje poškození předního skla, v zorném poli řidiče nesmí být žádná překážka ve výhledu

6. světla – hodnotí se jejich stav, technik může světla seřídit, ostatní části vozu se však nesmí nijak upravovat

7. kola, pneumatiky, nápravy a jejich zavěšení – kontroluje se, zda jsou namontovaná kola uvedena v technickém průkazu a také hloubka vzorku

8. povinná výbava – tady se kontroluje, jestli máte platnou lékárničku, trojúhelník, výstražnou vestu, rezervu, náhradní žárovky a pojistky, příruční zvedák, klíč na matice kol

Cena STK u osobních vozidel se pohybuje v rozmezí 600 až 1 000 Kč, samotná prohlídka trvá od 20 do 45 minut. 

Zdroj foto: morguefile.com

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

Otázka
Autor: Jan Kadlec (host)
Datum: 24.5.2015 v 18.50
Dobrý den můžete mi zdělit zda u peugotu expert je vážná závada špatně funkčního pasu ve třetí řadě tak že je odebrána známka. tudíž auto je nespusobylé jízdy . Děkuji za odpověd .s pozdravem Kadlec

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz