V České republice se neustále zvyšuje počet registrovaných vozidel s pozměněnými nebo padělanými doklady. O jaké vozy se nejčastěji jedná? A lze tomuto narůstajícímu trendu předejít?
Ve většině případů se jedná o odcizená vozidla ze zahraničí, jež mají padělané doklady. Ty, pokud nejsou odhaleny při registraci do Centrálního registru vozidel, jsou u nás legalizovány. Objevuje se však i řada vozů z pozměněným datem první registrace za účelem snížení jejich věku. Vyplynulo to z akce Policie ČR nazvané „Čistka“, škody jsou odhadovány na 350 miliónů korun.
Mezinárodní projekt EUCARIS
EUCARIS (European Car and Driving Licence Information System) je nedílnou kontrolní součástí evidenčních úkonů Centrálního registru vozidel při přihlašování vozidel dovezených ze zahraničí. Tento projekt funguje již několik let v rámci Evropské unie, a pro všechny její členské země je povinný od 1. září 2011. Pro majitele vozidel je bezplatný, roční licenční poplatek pro ministerstvo činí 12 tisíc eur. Výměna dat v rámci tohoto systému se však oddálila kvůli komplikacím s novým registrem aut u nás.
Originalitu a platnost dokladů lze také kontrolovat vyškolenými úředníky registračních úřadů pomocí manuálních nebo automatizovaných technologií (speciální skenery rozpoznávající existenci ochranných prvků, schválené tiskové fonty, apod.). Nejčastěji se u nás objevují odcizené vozy z Německa (Škoda, BMW, Volkswagen, Ford) a Rakouska (Peugeot, nákladní vozy Schwarzmüller). Nejvíce dokladů se padělá na Ústecku a v jižních Čechách. Do června 2012 bylo prověřeno 4 284 podezřelých spisů, v 949 případech se jednalo padělané nebo kradené doklady (policii se podařilo zajistit pouze 52 aut) Odhaduje se, že těchto vozů s neregulérními doklady může být u nás registrováno až 15 tisíc od roku 2001.
Hlavním cílem není jen to, aby byla vyhledána auta s pozměněnými nebo padělanými doklady, ale aby především nedocházelo k evidenci těchto vozů u nás. Vláda rozhodla o zpracování zákona, který tomu má zabránit, již před čtyřmi lety. Předložen byl však až v červnu letošního roku. Chybí v něm však tzv. testy originality, kdy by se povinně kontroloval původ automobilů při přihlašování i při následných technických prohlídkách.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz