Průměrný věk auta v Česku je 14 let

14.3.2012  autor:  Lucie Osmanská

V České republice většina motoristů vlastní vozidlo starší patnácti let, republikový průměr je přitom pouze o jeden rok nižší (v loňském roce byl průměrný věk vozů 13, 7 roku).

Dlouhodobě se průměrný věk vozidla u nás pohybuje mezi 13 a 14 lety a výrazněji se nikdy nesnižoval. To, že se průměrný věk osobních automobilů nemění dlouhodobě, svědčí o nedostatečné obměně vozového parku, který stárne poslední tři roky za sebou. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), které stáří aut sleduje, tuto skutečnost vidí jako problém. „Stav se nezlepšuje. Pokud chceme, aby došlo k obnově vozového parku za vozidla příznivější k životnímu prostředí a bezpečnosti přepravovaných osob, je nezbytně nutné přijmout konkrétní opatření v této oblasti“, uvedl Martin Jahn, prezident AutoSAP.

V České republice bylo loni registrováno téměř 4,6 milionu osobních aut. Z toho téměř tři miliony aut je starších patnácti let. V loňském roce zároveň došlo k tomu, že nejpočetnější skupinou aut už nebyly vozy od 10 do 15 let jako v roce 2010, ale vozy nad 15 let. Průměrný věk dosáhl 13,83 roku. „V Evropské unii se průměrný věk nesleduje, ale jen podíl aut starších deseti let. Ten se v EU pohybuje od 25 do 35 procent ze všech aut. U nás je to ale 60 procent,“ sdělil iDNES.cz ředitel sekretariátu Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Staří vozů má přitom značný vliv na bezpečnost provozu a životní prostředí. V České republice ovšem nestárnou pouze osobní vozidla. Také se zvyšuje průměrný věk autobusů (průměr 14,5 roku), malých užitkových vozidel (nad 9 let), nákladních automobilů (16,5 roku), motocyklů (32 let), ale i traktorů (téměř 30 let). „Z údajů o počtech registrovaných vozidel v jednotlivých kategoriích je patrné, že obnova vozového parku je v podstatě u všech kategorií silničních vozidel nedostatečná. Vozový park v ČR stárne, v lepším případě věk vozidel stagnuje, což má samozřejmě negativní dopady na bezpečnost provozu i na životní prostředí,“ uvedl Šípek.

Jaké vozy jezdí nejčastěji po českých silnicích ve věkové kategorii nad 14 let? Pro vyhodnocení byla použita data z našeho webu www.ojeteauto.cz, jedná se tedy pouze o reprezentativní vzorek z cca sedmi tisíc inzerátů. Informace, které tady uvádíme, ne zcela reflektují skutečnost, neboť vozy starší deseti let se již příliš neprodávají (řadí se do emisní normy Euro 0, u které se platí ekologická daň ve výši deset tisíc korun, tato vozidla se tak vzhledem ke své hodnotě stávají kvůli zmíněnému poplatku prakticky neprodejná).

V následujících tabulkách naleznete přehled nejprodávanějších značek a modelů od roku 1998 do roku 1992. Z výsledku jasně vyplývá, že mezi nejprodávanějšími vozy dominují škodovky (Felicia, Octavia; do roku 1994 – Favorit). Dále se v tabulkách často objevuje Volkswagen (Golf, Passat), Opel (Corsa, Astra, Vectra), Ford (Mondeo, Escort, Fiesta, Focus) nebo také Peugeot (106, 206, 306, 406).

Rok výroby 1998

Značka

Model

Škoda

Felicia, Octavia

Renault

Scénic, Mégane

Ford

Focus, Mondeo, Escort

Peugeot

206, 306

Volkswagen

Golf, Passat

 

Rok výroby 1997

Značka

Model

Škoda

Felicia, Octavia                         

Opel

Vectra, Corsa

Ford

Mondeo, Escort

Peugeot

106, 406

Volkswagen

Golf, Passat

 

Rok Výroby 1996

Značka

Model

Škoda

Felicia, Octavia

Opel

Vectra, Corsa

Ford

Fiesta, Mondeo, Escort

Peugeot

106, 306

Volkswagen

Golf, Passat

 

Rok výroby 1995

Značka

Model

Škoda

Felicia

Opel

Astra, Corsa, Vectra

Ford

Fiesta, Escort

Fiat

Punto

Volkswagen

Golf, Passat, Transporter

 

Rok výroby 1994

Značka

Model

Škoda

Favorit

Citroen

Xantia

Opel

Corsa, Astra

Fiat

Punto

 

Rok výroby 1993

Značka

Model

Škoda

Favorit

Ford

Mondeo, Fiesta

Opel

Astra

 

Rok výroby 1992

Značka

Model

Škoda

Favorit, Forman

Peugeot

309

Opel

Vectra, Astra

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

trabantík
Autor: silvio (host)
Datum: 25.3.2012 v 17.50
lidi nemaj peníze na nový káry
euro normy....
Autor: Pavel (host)
Datum: 25.4.2012 v 10.05
Až budu mít lidi na novější auta, budou je kupovat. Nebo si vážně myslíte, že někoho baví jezdit v 15 let staré popelnici, namísto aby jezdil ve 3 letém "zánovním" autě, které by nemusel pořát opravovat? K těm emisím...je třeba si paní autorko článku uvědomit, že je rok 2012 a tím pádem auta, starší deseti let, jsou již od roku 2002. A u většiny tehdy vyrobených aut již dávno platila norma E3 - 4 snad krom některých naftových s E2. A mnoho těch zmiňovaných "nejpoužívanějších" vozidel z let 1995-1999 mají také minimálně emisní normu E2, takže správní poplatek 3000,- nikoho od koupi takového auta stejně neodradí.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz