Zatímco nákup ojetého vozu je naprosto běžnou věcí, nákup ojetých pneumatik by se běžným stávat neměl. Zejména u zimních pneumatik se nákup ojetých levných pneu nedoporučuje z bezpečnostních důvodů a podle odborníků se ve většině případů ani nevyplatí.
Finanční úspora je minimální
Podle platných právních předpisů musí mít zimní pneumatiky minimální hloubku vzorku dezénu 4 mm. Jenomže nové pneumatiky mají hloubku vzorku většinou okolo 8 milimetrů. Z dlouhodobého hlediska tak finanční rozdíl mezi ojetou a novou zimní pnematikou není výrazný, protože na použitých pneumatikách ujedete podstatně méně kilometrů, navíc jsou starší a tudíž mají kratší životnost. Jak říká Michal Červinka, který má malý pneuservis a také provozuje eshop s pneumatikami, starší ojeté pneumatiky se často nevyplatí ani přezouvat. Podle něj se naštěstí použité pneumatiky přiliš neprodávají. Výjimku tvoří pouze gumy na kola větších rozměrů a tudíž dražší. V takových případech může majitel vozu na nákupu ušetřit i několik tisíc. Další výjimkou jsou celé komplety použitých pneumatik a disků.
Bezpečnostní riziko se zvyšuje
Každý kupující by měl ale podle Červinky nákup použitých kol důkladně zvážit nejen z finančního hlediska, ale především kvůli bezpečnosti. I v případě, že má použitá zimní pneumatika ještě dostatečně hluboký vzorek, nemusí být kvalitní. Zimní pneu stárnou, i když se s nimi nejezdí. Směs, ze které jsou vyrobeny, s přibývajícím věkem tvrdne a guma tak ztrácí na kvalitě. Kupující by si tak měl kromě hloubky vzorku zjistit, zda již pneumatika není příliš stará. Pneu, které jsou starší 3 a více let pak už nemá podle něj smysl prakticky kupovat, protože běžná zimní pneumatika po čtyřech letech ztrácí obvykle své vlastnosti, kvůli kterým se používá. Přilnavost klesá, brzdná dráha se prodlužuje.
Za kvalitu se vyplatí připlatit
Podle Červinky je mezi pneumatikami kvalitativně velký rozdíl. Kvalitní značkové pneumatiky jsou sice podstatně dražší, ale ve většině případů opravdu vydrží déle, mají kvalitnější směs a vzorek ubývá pomaleji. Naopak laciné neznačkové pneu často již po dvou zimách výrazně ztrácejí na kvalitě a rychleji se ojedou. Pokud někdo v zimě jezdí opravdu často a hodně, investice do značkových pneumatik se mu opravdu vyplatí.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz