Pryč jsou časy, kdy zákazníka při koupi ojetého auta zajímal pouze stav a cena. Dnes už jsou nároky kupujících na zcela jiné úrovni, proto se jejich výběr zaměřuje i na výbavu vozu.
Velký zájem je především o ojetá auta v dobrém technickém stavu, s co nejmenším počtem najetých kilometrů, původem ČR a servisní knížkou. Vůz by měl být garážovaný a jeho cena by neměla převýšit částku 150 tisíc. Naopak, kdy cena za vůz letí rapidně dolů je v případě špatného a nevzhledného stavu karoserie a opotřebeného interiéru.
K výše uvedeným požadavkům, se kterými zákazníci přichází do autobazaru, přibyl další, který začíná hrát prim – výbava vozu.
Bezpečnostní prvky hrají v dnešní době u všech automobilů důležitou roli. Již známé systémy jako protiblokovací ABS nebo protismykový ESP můžeme najít i u starších ojetých vozidel. Stejně tak se již několik let do automobilů po celém světě montuje airbag. Tento pasivní bezpečnostní prvek je jedním z nejdůležitějších systémů v ochraně lidského zdraví a není divu, že zákazník airbag jako výbavu vozu vyžaduje. Když opustíme bezpečnost a zaměříme se na pohodlí při cestování, v žádném vozidle by nemělo chybět autorádio. Některé vozy mají ve svém základu autorádio s CD přehrávačem, vyšší třída vozidel má středový panel vybavený palubním počítačem, který má v sobě kromě autorádia s CD zabudovanou i navigaci a za příplatek můžete dostat i DVD přehrávač. Co by dále nemělo chybět, jsou elektricky stahovatelná okna, elektricky nastavitelná zrcátka a nastavitelný volant. V žádném případě nemůžeme zapomenout na klimatizaci. Co by to bylo auto, kdyby nebylo vybaveno zařízením pro úpravu vzduchu. Čeští motoristé ji dokonce považují za standardní vybavení i v kategorii malých vozů. „Pokud vůz klimatizaci nemá, je to handicap a jeho prodejní cena se naopak snižuje. U vozů s cenou nad 50 tisíc korun naši zákazníci klimatizaci přímo vyžadují,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel nákupu AutoESA.
Vozidla vyšší kategorie jsou vybavena lepší a rozmanitější výbavou, kterou si však může zákazník za příplatek pořídit i do svého vozu. Třeba takové xenonové osvětlení je prvek, viditelný u většiny nových a moderních vozidel. Xenony mají větší světelný výkon a vozovka je tedy osvětlena do větší šířky a jasněji. S lepší světelností do stran souvisí další technologie, která se do vozidel montuje jako další výbava. Multifunkční natáčecí světlomety mají za úkol lépe osvětlit vozovku do stran, při odbočování vpravo nebo vlevo a tím zajistit bezpečný výhled řidiče.
Existují zákazníci, kteří si při koupi ojetého vozu potrpí na luxusu. Takoví lidé si vyhlížejí vůz, který má kromě základní výbavy i výbavu nadstandardní. Ta může zahrnovat originální navigaci, kožené sedačky s topným tělesem, tempomat, parkovací asistent nebo automatickou převodovku. Je jasné, že zákazník s těmito požadavky si nepřišel pro vůz do 150 tisíc korun českých.
Pokud si jdete koupit ojetý vůz alespoň se základní výbavou, pečlivě si vyzkoušejte všechny komponenty. Ono, mít kvalitně vybavený vůz je jedna věc, ale odjet z autobazaru třeba s nefunkční klimatizací a následně zaplatit 6 tisíc korun za repasovaný kompresor, to už je minimálně na panáka vodky. Mohli jsme vytáhnout i horší příklad poruchy. Třeba takový nefunkční parkovací asistent. Říkáte si, že zvládnete couvat i bez něj? To sice ano, ale díky tomu, že jste ho ve voze měl, jste připlatil klidně i 4 tisíce korun. Nebo nefunkční automatická převodovka. První jízdní dojmy v pořádku, sem tam nějaké zašramocení motoru, ale to přece nic není. A ejhle, převodovka najednou začne zlobit, na 4. stupeň vůz divně cuká. Víte, co to znamená? My vám raději částku za opravu převodovky psát nebudeme. Dbejte i na správnou funkci stahování okének, někdy se stává, že při zavírání nezajede celé okno za rám dveří a zůstane malá mezírka, která při rychlosti kolem 120 km/h dokáže nadělat pěknou neplechu. Nefunkční může být centrální zamykání. Vám sice blinkry ukážou, že jste vůz zamkli a ozvete se i cvaknutí, ale to nic nemění na tom, že můžou zůstat jedny dveře odemčeny. Chyba může být v systému nebo dálkovém ovladači. A mít v dnešní době odemknutý vůz, to už je hodně velký risk.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz