Zima je v plném proudu a ačkoliv v nižších polohách nemusí být po sněhu ani památky, na horách může být situace odlišná. Navíc zima přichází i v nižších polohách často velmi rychle, takže její nástup může některé řidiče překvapit. Připravili jsme pro vás několik rad, jak minimalizovat nebezpečí, která vám hrozí za volantem v zimním období.
Nedávné události ze světa upozorňují, jak může sníh a mráz komplikovat dopravu. Řidiči se museli vypořádat třeba s až dvousetkilometrovou kolonou aut v Rusku nebo čtyřhodinovou zácpou v Srbsku na cestě z Bělehradu směrem k maďarským hranicím. I v našich podmínkách mohou nastat podobné situace, zvlášť pokud se vydáte lyžovat do hor. „Přípravou na zimu nemáme na mysli pouze přezout z letních pneumatik na zimní. Velmi užitečné je zkontrolovat tlak v pneumatikách a dovybavit auto kvalitními sněhovými řetězy, lopatkou na sníh, teplou dekou a především dostatečnou zásobou paliva,“ radí Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz.
Základní bezpečnostní podmínkou pro jízdu v zimních měsících je přezout auto na zimní pneumatiky. Jejich hlubší dezén a větší počet lamel, stejně jako měkká směs, ze které jsou vyrobeny, zajišťují lepší přilnavost na sněhu, ledu i suchém povrchu při velkých mrazech. Právě díky nim získává auto lepší jízdní vlastnosti už od chvíle, kdy teplota klesne pod 7 °C. U pneumatik sledujte také hloubku dezénu a nespoléhejte jen na limity dané vyhláškou. Nová neopotřebovaná zimní pneumatika má hloubku dezénu kolem 9 milimetrů. Brzdná dráha při hloubce dezénu 4 milimetry je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší.
Tlak v pneumatikách ovlivňuje nejen jejich životnost, ale také jízdní vlastnosti vozu. Příliš vysoký tlak v pneumatikách zhoršuje přilnavost na vozovce a zmenšuje styčnou plochu pneumatiky s vozovkou. Naopak podhuštěná pneumatika negativně ovlivní chování vozu, který se stává nestabilním. Vzhledem k tomu, že pokles venkovní teploty způsobuje také ztrátu tlaku v pneumatikách, doporučuje se v zimních měsících jejich huštění o 0,2 baru více, než předepisuje výrobce. Pozor - důležitou zásadou je však neprovádět měření tlaku při zahřátých pneumatikách. To znamená počkat alespoň dvě hodiny od poslední jízdy.
Obzvláště v horských střediscích, kde se většinou cesty nesolí, oceníte sněhové řetězy. Ty jsou v některých případech dokonce povinné, neboť je nařizuje speciální příkazová značka. Její nedodržení vás může přijít až na dva tisíce korun. Pokud jste ještě nikdy sněhové řetězy nenasazovali, určitě si to před cestou nejprve nanečisto vyzkoušejte podle návodu. Nasazení řetězů na jedno kolo by vám nemělo zabrat více než dvě minuty. Jednoduchost montáže souvisí obecně i s cenou vynaloženou na zakoupení produktu. Značkové řetězy mají propracované systémy pro usnadnění nazutí bez popojíždění, automatické dopínání a podobné technické výhody, které při nepřízni počasí řidič maximálně ocení. Dejte pozor na textilní sněhové řetězy, které jsou vedeny jako vyprošťovací pomůcka a neplní tak legislativní, ani technickou funkci řetězů. V některých zemích, jmenujme konkrétně Rakousko, se použití textilních sněhových řetězů neuznává. Na silnicích, kde je povinnost sněhové řetězy nasadit, byste tak dokonce mohli být pokutováni.
Před každou cestou v zimním období pečlivě zkontrolujte všechny kapaliny ve svém autě. Začněte u paliva, mějte ho před podobnou cestou dostatek a pravidelně jej doplňujte. Nejezděte na rezervu. Během zimy se vám totiž může snadno stát, že uvíznete v koloně. V takovém případě při vypnutí motoru velice brzy přijdete o teplo. Pokud necháte motor běžet na volnoběh, spotřebujete 1 až 2 litry paliva za hodinu. U vozů s naftovým motorem mohou nastat při teplotách pod -10 °C problémy. V servisu si nechte zkontrolovat správnou hladinu brzdové kapaliny. Abyste nedostali smyk, musí brzdit obě brzdy stejně. V neposlední řadě pak věnujte pozornost aplikaci nemrznoucí směsi do chladiče i do ostřikovačů.
Zimní období přináší specifické problémy, kterým byste měli přizpůsobit své vybavení. Hodit se vám může například rozmrazovací sprej. Lze ho použít na okna, ale i kliky, zámky a těsnění dveří, aby šly snadněji otevřít. Neskladujte jej v autě, ale noste u sebe, abyste ho mohli v případě problému použít. Na led na okně je velmi účinná malá škrabka, dobré je investovat i do malého smetáčku na ometání většího množství sněhu. Při očišťování auta dbejte na to, abyste se zbavili co možná nejvíce sněhu. Jednak totiž zhoršuje stabilitu a aerodynamiku auta, jednak se vám může při brzdění dostat na čelní sklo a stěrače si s ním nemusí účinně poradit. Poohlédněte se také po startovacích kabelech, protože akumulátor se při krátkých jízdách při teplotách pod -10 °C nedobíjí dostatečně účinně. Doporučujeme také nechat si v servisu zkontrolovat stav akumulátoru. U starších typů je třeba kontrola elektrolytu a jeho dostatečného množství.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz