Jsou věci, které mají bez výjimky všechna vozidla společné. Jednou z nich je například olej v motoru, který je potřeba v pravidelném časovém intervalu vyměňovat, aby nedošlo k poškození hnacího agregátu. Ti schopnější si vymění olej sami, druzí svěří své auto do rukou odborníků v servisu, za což si však samozřejmě zaplatí. Dá se však poznat, zda vám v servise olej skutečně vyměnili a vy tak nenaletěli podvodníkům?
Jestliže vás zajímá, jak často měnit olej, musíme vám sdělit, že je to u každého automobilu různé a interval výměny oleje v motoru najdete v pokynech a záznamech k vašemu vozidlu. Každý výrobce totiž vyrábí automobil jinak a podle toho přizpůsobuje i testy, dle kterých mimo jiné i určuje interval výměny oleje. Takovým nepsaným pravidlem je, že u ojetých vozidel se olej v motoru mění po 15 až 20 tisících kilometrech. Pokud tento počet kilometrů nenajedete, olej se vyměňuje po jednom roce.
Stejně tak byste neměli kupovat levné oleje do motoru. Může se totiž stát, že ušetřené peníze investujete do nákladné opravy motoru a zbydou vám jen oči pro pláč. Podobně jako interval výměny oleje určuje výrobce, to samé platí i v případě značky oleje. Jaký olej máte použít najdete v manuálech výrobce vozidla. V případě, že nic takového nemáte, servis lepí na určitá místa ve vozidle štítky s poslední výměnou oleje a stejně tak druhem oleje. Tyto štítky najdete nalepené buď na vnitřní straně kapoty, případně někde blízko motoru nebo na sloupku dveří.
Banální otázka, na kterou však spousta lidí nezná jasnou odpověď. Stejně jako vy nechodíte čtrnáct dní v jednom a tom samém tričku, stejné to je i s výměnou oleje. Olej ztrácí svou kvalitu v důsledku různých chemických změn, které jsou způsobeny oxidací a tepelnou zátěží, kterou motor vyvíjí. Tím se v oleji nejenže zvýší kyselost, ale také se jeho občas více zahustí. Díky tomu je mazací funkce oleje stále méně kvalitní a po přesáhnutí nespecifikované hranice, může být spolehlivost této funkce ohrožena. Olej je ale znehodnocován i díky znečištěním palivem, ve spojení s vodou, kovovým otěrem a dalšími nečistotami (například sazemi) a podobně.
Pozná se to dost těžko. Nejlepším způsobem, jak si budete 100% jistí, že olej v motoru máte nový je, že budete při výměněně oleje přítomni v dílně. Servis by vám to měl umožnit. Vyměněný olej by měl mít okrově žlutou barvu. U benzínových motorů si to můžete snadno zkontrolovat hned, co přijedete domů, u dieselu je to horší, tam se olej hned po nastartování zbarví do černa a jakákoliv vizuální kontrola je nemožná. Dalším a zřejmě posledním způsobem, jak si ověřit nový olej, je odebrat vzorek a odevzdat jej do laboratoří Vysoké škole chemicko-technologické. Připravte se ale na to, že zadarmo vám vzorek nezjistí.
Zdroj foto: foter.com
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz