Výměna rozvodového řemene, případně i kladek a vodního čerpadla. Servisní úkon, který byste měli u každého auta pravidelně dělat cca po 100 000 kilometrech, přesně vám to specifikuje manuál vozidla. Ačkoliv to vyjde „jen“ na několik tisíc korun, řada řidičů to nedělá. Prasknutí řemene má přitom fatální následky.
Problematika prasklých rozvodových řemenů je relativně „nová“, u starších aut se totiž používaly pouze řetězy, které téměř nepraskaly. Spousta aut je řetězy vybavena i dnes – ty se měnit nemusí. Nevýhodou řetězů však je, že se časem vytahají, jsou hlučnější a navíc výrobně dražší. Proto spousta dnešních aut namísto nich používá tišší a výrobně levnější řemeny, které mají navíc nižší tření, což je klíčové při výrobě emisně šetrných motorů.
Životnost rozvodového řemene bohužel není nekonečná a musí se čas od času vyměnit. Každé auto to má jinak, interval se obvykle pohybuje okolo 100 000 najetých kilometrů – někdy méně, někdy více. Přesné číslo se dozvíte z manuálu vozidla. A co když navzdory doporučení výrobce řemen nevyměníte?
Prasklý řemen má fatální následky. Může zlomit vačkovou hřídel a ventily, ohnout ojnici, poškodit klikovou hřídel. Oprava takových poruch se pak rovná generální opravě celého motoru a její cena se mnohdy vyšplhá na několik desítek procent ceny celého auta. U levnějších aut se mnohdy ani nevyplatí opravu provádět – můžete ho rovnou poslat na vrakoviště.
Jakožto laik od oka nepoznáte, zda je nutné rozvodový řemen vyměnit nebo ne. Většinou totiž k jeho prasknutí nedojde vinou poškození samotného řemene, jako spíše špatnou funkcí vodicích a napínacích kladek. Řemen se vlastní vinou přetrhne jen v případě, že jej poškodíte třeba vyteklým olejem.
Proto důrazně doporučujeme dbát na doporučení výrobce a řemen, respektive celý rozvodový mechanismus, pravidelně měnit. Pro jistotu si nechte rozvody zkontrolovat také ihned po koupi ojetiny – nikdy nevíte, jak často je měnil předchozí majitel auta. Co vám řekl při podepsání smlouvy, to nemusí vždycky platit.
Rozvodové řemeny a další příslušenství si můžete pořídit sami (výhodně k dostání jsou třeba na jplusz.cz), případně to nechat na autoservise. Záleží na vás.
zdroj foto: foter.com
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz