V minulém díle jsem se zaměřili na alternativní palivo označované jako CNG, dnes se podíváme blíže na LPG (jeho výhody, nevýhody, kolik stojí přestavba…), které je známo rovněž pod označením proban-butan a používá se pro zážehové motory. LPG patří mezi nejrozšířenější a také nejdostupnější alternativní palivo. Na českých silnicích v současné době jezdí okolo 150 tisíc předělaných vozů na LGP. Přidáte se k nim?
LPG je přírodní produkt, který se nemusí vyrábět, získává se jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu (60 %) a rafinací ropy (40 %). Některé automobilky (např.: Fiat, Opel, Renault) začaly vybavovat svá vozidla pohonem na LPG již z výroby, neboť stále více zákazníků projevuje zájem o plynový pohon. Většinou se jedná o vozy s kombinovaným dvojím palivovým systémem, kde benzínová nádrž mívá velikost cca 5 až 10 litrů a hlavní plynová nádrž 50 až 100 litrů.
Výhody:
• cena – levnější oproti klasickým pohonným hmotám, téměř poloviční úspora nákladů oproti provozu na benzin (není zatížen vysokou spotřební daní)
• prodlužuje se životnost motoru – nevytvářejí se karbonové usazeniny
• nízké emise – LPG nevytváří na rozdíl od benzinu a nafty tuhé emise (saze, kouř, prach, oxidy síry, olovnaté sloučeniny), obsahuje méně oxidu uhelnatého i karcinogenních a jedovatých aromatických uhlovodíků
• zůstává možnost jezdit na benzin
• snížení hlučnosti motoru
• dostatečně rozšířená síť čerpacích stanic LPG v ČR (cca 800 a jejich počet stále roste) i v Evropě (mezi evropské státy s nejrozšířenějším použitím na LPG pohon patří např. Holandsko, Itálie, Francie, Polsko, Belgie a Velká Británie)
• vozidlo na LPG je osvobozeno od placení silniční daně
• netoxické – při jeho úniku se rychle vypaří
Nevýhody:
• investice na pořízení (schválení) zařízení do vozidla
• zmenšení zavazadlového prostoru (možnost použití nádrže do prostoru rezervního kola)
• nutnost umístit do vozidla druhou palivovou nádrž
• snížení výkonu motoru (až o 10 %)
• zvýšení spotřeby paliva (10 - 15 %)
• omezení vjezdu do pozemních garáží
• čerpání může zabrat i deset minut a oficiálně by ho měla provádět obsluha, neboť hrozí, že neproškolená osoba se při tankování může hluboce podchlazeným plynem popálit (kdo se však u prodejce LPG proškolí, může s dokladem čerpat sám)
• častější servisní prohlídky – je třeba provést revizi plynového zařízení jednou za rok
• povinná výměna nádrže - po deseti letech, tlaková nádoba má omezenou životnost, výměna včetně ventilu a schránky stojí cca 8-10 tisíc korun
Přestavba
Během přestavby je nutné umístit do vozu druhou palivovou nádrž, máte na výběr ze dvou variant:
• válcová nádrž – zabírá část kufru, dojezd 500-900 km
• toroidní nádrž (nádrž místo rezervy) – dává se na místo pro rezervní kolo, menší oproti klasické válcové, v tomto případě musíte vozit rezervu v kufru nebo byste měli mít alespoň opravnou sadu na opravu píchlé pneumatiky (nová vozidla prodávaná s pohonem na LPG jsou již homologována s nádrží LPG místo rezervy a nemají povinnost vozit rezervní kolo), dojezd 400-600 km
Cena za přestavbu
Cena se odvíjí od zvoleného druhu přestavby (viz tabulka níže). V další řadě záleží na typu a velikosti nádrže (máte na výběr různé objemy nádrží - 30, 40, 50, 60…litrů). A v neposlední řadě se cena bude odvíjet od zvolené firmy, která vám namontuje originální schválená zařízení. Měli byste si vybírat prověřené firmy a nesnažit se tak za každou cenu ušetřit co nejvíce. Což by se vám později nemuselo vyplatit v případě namontování ne příliš kvalitního systému.
Komponenty LPG systémů musí být homologovány podle předpisu Evropské hospodářské komise (EHK). Soupravy a sady těchto komponentů podléhají přísným schvalovacím procedurám jak zkušebních ústavů, tak i schválením potvrzeným vydáním osvědčení Ministerstva dopravy ČR.
Druh přestavby |
Cena (Kč) |
Vůz s karburátorem |
cca 12 000 |
Monovstřikování |
cca 15 000 |
Vícebodové vstřikování |
cca 17 000 |
Sekvenční vstřikování, tříválec |
cca 23 000 |
Sekvenční vstřikování, čtyřválec |
cca 24 000 |
Sekvenční vstřikování, šestiválec |
cca 27 000 |
Sekvenční vstřikování, osmiválec |
cca 32 000 |
Vyplatí se přestavba?
Stejně jako u vozů na CNG, je jízda s vozidlem na LPG vhodná pro řidiče, kteří ročně najezdí několik tisíc kilometrů (minimálně 10 tisíc), mají auto v dobrém technickém stavu s velkým zavazadlovým prostorem a benzinovým motorem s vyšší spotřebou.
Návratnost peněz vložených do přestavby se vám vrátí zhruba po najetí stejného počtu kilometrů. Pokud jste tedy za předělání na LPG zaplatili 30 tisíc korun, po ujetí 30 tisíc kilometrů se vám vynaložená investice vrátí.
Je LPG nebezpečné?
Řada lidí se obává nebezpečí výbuchu po přestavbě na LPG, pokud je však systém odborně namontovaný, bývá často daleko bezpečnější než benzín nebo nafta. Plynová nádrž je kontrolována tlakovou zkouškou, je také vybavena multiventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou, omezovačem průtoku a oddělena plynotěsnou schránkou. V případě nárazu tak dojde k okamžitému uzavření přívodu plynu.
Někteří prodejci vám mohou pohrozit ztrátou záruky, pokud si necháte přestavět nový vůz. Takovéto jednání je však v rozporu se zákonem, neboť zařízení jsou homologována Ministerstvem dopravy České Republiky a vozidlo takto schválené muselo splnit přísné technické a bezpečnostní požadavky.
Firmy provádějící přestavbu na LPG:
• Wapos, s. r. o. (http://www.prestavby-lpg-cng.cz/)
• Autoplyn-centrum, spol. s. r. o. (http://auto-plyn-lpg.cz)
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz