Přes 40 % ojetin prodávaných v Česku má přetočený tachometr. Každé čtvrté auto má zfalšovaný rok výroby. Každý den se u nás ukradne více než 20 aut. Po přečtení těchto statistik se možná děsíte dne, až si budete v autobazaru kupovat „nové“ auto. Nenechat se při koupi napálit přitom není zas tak těžké.
Každé auto je označeno identifikačním číslem vozidla (anglicky vehicle identification number, zkráceně VIN). Toto číslo je vyražené přímo na karoserii auta a je tak s vozidlem neoddělitelně spojené. Na stránkách zkontrolujsiauto.cz můžete podle VIN snadno ověřit rok výroby, stav tachometru nebo zda auto nebylo odcizeno. Služba vás sice vyjde na pár stovek, ale pokud jste si vybrali auto za několik desítek nebo stovek tisíc, určitě se jakožto finální kontrola vyplatí.
Vynalézavost podvodníků bohužel nezná hranic a někdy se stává, že zfalšují i kód VIN. Laik to na první pohled nepozná, odborník obvykle ano. Proto se nebojte ještě před koupí vozidla přizvat na poradu známého automechanika, který vám pravost VIN potvrdí. Pokud žádného takového nemáte, můžete si objednat třeba službu VINTEST od společnosti Cebia.
Už jsme to naznačili v předchozím odstavci – dnes je naprosto běžné, že si zákazníci s sebou do autobazaru berou automechanika. Ten posoudí technický stav vozidla mnohem lépe, než vy – a odhadne, zda uváděné údaje o stáří vozu nebo počtu najetých km odpovídají technickému stavu. Navíc může odhalit skryté vady, které byste vy zjistili třeba až po několika týdnech. Pokud nemáte automechanika v okruhu svých známých, klidně si ho zaplaťte – bude to investice maximálně pár stovek.
Vybírat si auto jenom od pohledu nikdy není dobré. Určitě si u prodejce vyžádejte zkušební jízdu, při které zjistíte, jak dobře se vám auto řídí, jak fungují brzdy nebo jak moc je opotřebovaná spojka. Brzdy neověřujte jen jedním prudkým zabrzděním – jejich vady se nejčastěji projevují až po zahřátí. Také si pozorně všímejte, zda auto netáhne na jednu či druhou stranu. Pokud s sebou máte mechanika, pusťte k volantu i jeho – možná zjistí víc.
Nejčastěji stočená nebo zfalšovaná auta nakoupíte u pochybných prodejců nebo bazarů, které nemají žádné jméno, historii ani reputaci. Těm se raději obloukem vyhněte. Spousta bazarů dnes dává na svá auta garanci na historii vozidla nebo garanci na počet najetých km, umožní vám podívat se na podvozek, nechají vás v autě projet – namátkou třeba Autobazar Havlíček. Tyto garance jsou přitom pro bazar závazné a v případě pochybení vám vrátí peníze. Ve své podstatě tak vůbec nic neriskujete.
Z bazaru hned do servisu
I když ojeté auto vyberete opravdu poctivě, doporučujeme ho co nejdříve po koupi odvézt do servisu. Vyměnit filtry, olej a třeba i rozvodový řemen. V servise se mu navíc podívají na zoubek a zjistí, zda je všechno v pořádku. Vyrazit s čerstvě koupenou ojetinou do zahraničí bez servisní prohlídky by se rovnalo opravdu velkému hazardu.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz