Jaký motorový olej vybrat?

21.6.2012  autor:  Lucie Osmanská

V předchozím díle Jak připravit vůz na dovolenou jsme si řekli, že je třeba před odjezdem zkontrolovat hladinu motorového oleje. Podle čeho byste se měli řídit při jeho výběru? Jaký typ oleje je vhodný pro váš vůz? Na tyto otázky a mnohé další naleznete v tomto článku odpověď.

1. Řiďte se pokyny výrobce
Hlavní zásadou pro výběr oleje je řídit se pokyny výrobce automobilu (uvedeny v příručce od vozu, pokud ji nemáte, zeptejte se přímo u výrobce vozidla nebo v české centrále dovozce), neboť pouze výrobce motoru vám může říct, jaký olej je vhodné použít. Výrobci vozů doporučují oleje podle tzv. výkonnostní specifikace (např.: API, ACEA) a viskozitní specifikace (např.: 15W-40, 10W-40, apod.). Pokud olej splňuje tyto specifikace, lze jej použít.

2. Syntetický, polysyntetický, nebo minerální olej?
• minerální oleje – používají se do běžných starších motorů, benzinových i naftových, mění se po 10 tisících kilometrech
• polysyntetické oleje – používají se do benzinových i naftových motorů, mění se po 10 až 15 tisících kilometrech
• syntetické oleje – používají se do benzinových motorů nebo naftových motorů novějších typů; plně syntetický olej je kvalitnější a také dražší oproti ostatním, má delší výměnnou lhůtu – mění se po 15 – 30 tisících kilometrech u benzinových motorů

Nemíchejte minerální oleje (SAE 15W-40, 15W-50, 20W-30,40) s oleji syntetickými (SAE 0W a 5W-30, 40, 50).

3. Vliv kvality oleje
Kvalita motorového oleje není ovlivněna ani zemí výrobce, ani viskozitní třídou, nebo minerální či syntetickou povahou. O kvalitě motorových olejů rozhoduje pouze výkonnostní specifikace. A navíc kvalita oleje nemá vliv na jeho výměnný interval, který je dán konstrukcí motoru (např.: kvalitou spalování paliva). Výměnný interval určuje výhradně výrobce motoru, který také určí jeho minimální přípustnou kvalitu. Vyšší výkonnostní specifikace neprodlouží výměnný interval oleje.

4. Výkonnostní třídy
Motorové oleje jsou rozděleny do výkonnostních tříd dle evropské normy ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) nebo americké normy API (American Petroleum Institute). Výkonnostní třídy určují, zda lze olej použít pro naftové nebo benzinové motory, jedná-li se o náplň s prodlouženým intervalem výměny nebo jde-li o vhodný olej pro motory s přímým vstřikováním paliva. Určují také, pro jak staré motory lze olej použít.

Výkonnostní třídy olejů dle ACEA:

• písmeno „A“ – benzínové motory
• písmeno „B“ – naftové motory pro osobní automobily
• písmeno „E“ – naftové motory pro nákladní automobily
• písmeno „C“ – benzínové a naftové motory osazené částicovými filtry

Pamatujte si, že výrobci aut nedoporučují značku oleje, ale pouze výkonnostní a viskozitní specifikaci. Do staršího motoru se nedoporučuje dávat novější olej (pokud používáte polysyntetický a chtěli byste přejít na plně syntetický), neboť ten rozpouští karbony, a mohlo by dojít k zadření motoru. Při výměně oleje se mění i olejový filtr.

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

Díky
Autor: Andrea (host)
Datum: 13.8.2012 v 07.13
Díky za tento poučný článek. Spolu s článkem http://www.xmp3.cz/rady-a-tipy/vse-o-motorovem-oleji/ je mi už problematika olejů jasná.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz