Jak si nezničit vůz - II. díl

21.2.2012  autor:  Redakce

V prvním díle našeho dvoudílného seriálu "Jak si nezničit vůz" jsme si něco málo řekli k zajíždění vozu a správnému ošetřování laku karoserie. Druhý a poslední díl bude zaměřen na nejčastější chyby, díky kterým si můžete nechtěně zničit nový nebo ojetý automobil.

Přimáčklá pneumatika na hraně obrubníku

Situace, která se nejčastěji stává při parkování a pneumatika tím hodně trpí. Bočnice pneu je totiž tlustá jen pár milimetrů a pokud by došlo k většímu opotřebení, mohou se prodřít nosné kordy pod bočnicí. Jestli poničíte pneumatiku natolik, že dojde k úniku vzduchu, havárie je nadohled. Stejně tak není dobré najíždět na obrubník pod větším úhlem a nepřiměřenou rychlostí. Na bočnici se může objevit boule, což se na pneumatice projeví jako nevyvážené kolo a začne vám kmitat volant. Čas od času proto doporučujeme vizuální kontrolu všech pneumatik na voze.

Dlouhé stání na spojce

Pokud si nechcete odrovnat obložení, nemějte vymáčklou spojku déle, než je nutné. Zejména na semaforech raději zařaďte neutrál a držte vůz na brzdě. Zároveň šetříte i palivo. Existuje pravidlo, které říká, že by se mělo řadit na pokyn "Pozor" (oranžové světlo na semaforu). Jenže lidská lenost nezná hranice a někteří řidiči než aby při stání v kopci vyřadili rychlost a vůz zabrzdili třeba ruční brzdou, nechají zařazeno a vůz drží na místě mírným povolením spojkového pedálu. Tohle je ještě větší průser a téměř jistě si koledujete o chtěnou návštěvu servisního střediska.

Mytí motoru tlakovou pistolí

Pokud chcete ještě nastartovat, v žádném případě nemyjte motorový prostor větším množstvím vody, nedej bože tlakovou pistolí. Elektroinstalace by to nemusela vydržet a rázem je problém na světě. Stejně tak může dojít k poškození křehčích dílů. Na mytí prostoru použijte starý hadr a na více zašpiněná místa si pomozte speciálním čistícím prostředkem.

Dlouhé parkování se zataženou parkovací brzdou

Zejména v zimním období se nedoporučuje mít dlouhodobě zataženou ruční páku. Stává se, že činné plochy brzdičů přimrznou. Ale i v letě se vám může stát podobný problém, jen v tom případě, že vám po dešti a dlouhém stání mohou brzdy přireznout. Nejde však o vážnější problém. Stačí párkrát zabrzdit a kotouče povolí.

Vyjíždění paliva do nuly

U starších aut to bylo vcelku jedno. Prázdná nádrž se naplnila benzinem nebo naftou z kanystru, pumpičkou se palivo napumpovalo do karburátoru a mohlo se jet dál. Jenže u dnešních moderních aut všemožně prošpikovaných elektronikou je to problém. U benzínových motorů může při zcela prázdné nádrži dojít ke krátkodobému vzniku bohaté směsi, což by mohlo poškodit katalyzátor. U dieselů hrozí poškození vstřikovacího zařízení, především čerpadla, které není mazáno naftou.

Parkování v kopci se zařazenou rychlostí

Tohle není dobré dělat! Pokud k zařazené rychlosti nepoužíváte ruční brzdu koledujete si o to, že vám dvouhmotový setrvačník řekne sbohem. Problém se týká hlavně vozů se vznětovým motorem. Projevy poznáte jednoduše - kovové pazvuky jsou známkou nějakého problému. Ten největší problém přijde v tom okamžiku, kdy uslyšíte ložiska.

Vyřazování automatické převodovky na neutrál při jízdě z kopce

V žádném případě nedoporučujeme. Režim neutrál je určen k použití třeba při stání vozidla na křižovatce. Za jízdy probíhají v režimu N náhlé změny otáček motoru a vzniklé krátkodobé rázy točivého momentu namáhají lamely převodovky. Pokud budete i nadále vyřazovat do neutrálu, zkracujete životnost automatické převodovky.

Do ostřikovačů skel se lije kohoutková voda místo destilované

Chtěli jste ušetřit alespoň na ostřikovačích skel? Tak se připravte na to, že litím kohoutkové vody do nádržky ostřikovačů si odrovnáte čerpadlo. Proč? Trysky i čerpadla se totiž zanášejí drobnými šupinkami vodního kamene. Proto radíme raději vydat nějakou tu korunu na koupi destilované vody. Vyhnete se případné nedobrovolné investici do nového podávacího čerpadla pro ostřikovače.

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

pneumatiku
Autor: Filip (host)
Datum: 27.2.2012 v 09.24
Tak na ten obrubník jsem už několikrát doplatil. Hlavně na ty ulomené obrubníky. Když na ně najedete rychleji, pneu nevydrží
kohoutková voda
Autor: Jirka (host)
Datum: 1.12.2012 v 13.38
Do ostřikovačů pouze destilku? Tak to považuji zas hloupost a názor z doby totality před 40 lety. Stejně tak jako do chladičů se leje směs letní nebo zimní na bázi chemikálií, které automaticky jakoukoliv vodu demineralizují. Destilka už dávno není destilovaná ale jen zčásti semineralizovaná voda stejně tak jako máslo už není máslo. Myslím, že existuje spousta lepších a užitečnějších rad než podobné nesmysly. Jde vám jen o návštěvnost stránek nebo chcete motoristům opravdu něco poradit. V čechách se totiž omr...vá úplně všechno včetně tak vychvalovaného piva.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz