Existují závady na vozidle, které jednoduše sami většinou neobjevíte, avšak jsou i takové, u kterých není včasné zachycení zas až takovým problémem. Ohlídáním několika málo prvků tak můžete ušetřit peníze za následné opravy auta v tragičtějším stavu, či předem odhalit problémy při koupi ojetého vozu.
U motoru bychom si měli dávat pozor na jeho startování a funkci za provozu. Životnost je ovlivňována i stylem jízdy.
Startování motoru by mělo probíhat hladce, nemělo by se tedy stávat, že dlouho „vrčí“ před tím, než naběhne. Zároveň by s nastartováním měli naběhnout najednou všechny válce. Není-li tomu tak, může být příčinou závada na svíčkách (v některých případech i na žhavícím relé). U dieselových motorů je tomu podobně. Je-li problém s naskočením zahřátého dieselového motoru, pak můžeme chybu hledat na opotřebeném palivovém čerpadle.
Je-li s motorem nějaký problém, většinou se to dá poznat buďto podle zvuku nebo jízdních vlastností. Tak například by se neměly objevovat výkyvy otáček. Zvuk motoru by pak měl být „normální“, měl by se utišit nejpozději po tom, co se rozehřeje motorový olej, a hydraulická zdvihátka se začnou plnit. Pokud k utišení nedojde, pak jsou pravděpodobně zanesena. Třese-li se kvůli motoru celé auto, pak je problém pravděpodobně se zavěšením motoru, tedy odešlým silentblokem (včasně ho vyměňte, nebo odejdou i další a oprava se prodraží). Toto se pak projevuje dvojnásob při vytočení volantu do plného rejdu, či při brždění z kopce. „Provrzávání“ motoru při jízdě indikuje povolený drážkový, nebo klínový řemen. Nezmizí-li problém po jeho dotažení, pak zkontrolujte, zda nejsou vadné řemenice. Problém s měřiči hmotnosti nasávaného vzduchu se zase může projevit snížením výkonu a nárůstem spotřeby.
Životnost motoru ovlivňujete i vy – svým stylem jízdy. Chcete-li na to tedy pořádně šlápnout, počkejte, než se motor trochu rozehřeje, a naopak, nevypínejte ho nažhavený. Těsnění nad hlavou válců, či dokonce samotná hlava válců, by totiž mohlo prasknout. Toto se dá zjistit několika způsoby – motorový olej proniká do chladicí kapaliny, na víčku při doplňování oleje se sráží voda (bílý povlak), či se motor přehřívá, ačkoliv chlazení funguje zcela bezproblémově.
Velmi důležitou částí vozu je i spojka a převodovka, jak poznat, že je zde něco v nepořádku? Nefunguje-li (dvouhmotový) setrvačník tak, jak má, respektive je-li opotřebený, zpočátku uslyšíte klepání při zahřívání motoru běžícího na volnoběh, které ustane při sešlápnutí spojky. Při jeho větším opotřebení budou „zespod motoru“ vycházet hlasitější zvuky, které uslyšíte i po sešlápnutí spojky. Naopak u problémů se spojkovými ložisky uslyšíte chrastěni až tehdy, když je motor zahřátý. Vypadávají-li zařazené rychlosti, pak je něco v nepořádku s převodovkou, při výše popsaném klepání se může jednat o problém se setrvačníkem, či mohou být opotřebeny silentbloky diferenciálu. Při problému se řazením pak očekávejte opotřebenou spojku, která může buďto prokluzovat, či zabírat poměrně vysoko.
Vibrace (mohou být způsobeny také boulemi na pneumatikách) automobilu přicházející při dosažení určité rychlosti mohou indikovat problémy s kardanem. Opotřebené mohou být také poloosy, což se projevuje cvakáním přední nápravy při zatáčení v plném rejdu. Funkčnost diferenciálu, jehož poškození oznamuje hučení, můžete vyzkoušet při couvaní, kdy by neměl být vůbec slyšet. Hučí-li kola, pak hledejte chybu buďto na pneumatikách, či ložiskách kola, případně očekávejte dření o podběh. Chvěje-li se vám za jízdy volant (při brždění to znamená zvlněné brzdové kotouče), pak mohou být nevyvážená kola (což rovněž způsobuje vibrace), či je špatně umístěný příčný stabilizátor.
Zdroj foto: morguefile.com
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz