Jedním z nejdůležitějších faktorů pro optimální jízdní vlastnosti automobilu a jeho ovládání je huštění pneumatik na optimální tlak. V článku Co prozradí pneumatiky o ojetém autě jsme již zmínili, jak nesprávný tlak ovlivňuje nepravidelné opotřebení pneu. Jak tedy správně hustit a kde hledat všechny potřebné hodnoty k huštění?
Hodnoty předepsaného huštění neurčuje výrobce pneumatik, ale vozidla. Všechny potřebné hodnoty k huštění jednotlivých pneumatik naleznete buď v manuálu vozu, nebo u některých automobilů můžete tyto informace objevit na víčku nádrže nebo na vnitřní straně u dveří řidiče.
Většinou jsou udávány pro každou nápravu dvě hodnoty huštění. Nižší hodnota je určena pro provoz auta částečně zatíženého, vyšší pro vůz plně naložený. Zatímco u přední nápravy (většinou stále zatížené motorem) se jedná o rozdíly menší, v rozmezí 10 - 50 kPa, u zadní nápravy se tyto rozdíly pohybují mezi 50 až 100 kPa.
Jízda na podhuštěných pneumatikách negativně ovlivňuje:
jízdní vlastnosti (snižuje stabilitu a ovládání vozidla)
bezpečnost (brzdná dráha se prodlužuje)
výkon (snižuje se výkon a zvyšuje se spotřeba)
životnost (dochází k nadměrnému zahřívání pneu, čímž se zkracuje jejich životnost)
odolnost proti poškození (zvýšená možnost poškození kostry)
K přirozenému úbytku tlaku dochází i u nových pneumatik. Je způsoben přirozeným unikáním hustícího média, součástmi pneu, nedostatečnou těsností ventilu nebo mezi patkou pláště a dosedací plochou. Tady můžeme hovořit o přirozené ztrátě tlaku za podmínek, že se jedná o novou pneumatiku namontovanou na nový ráfek s novým bezdušovým ventilem. Provozem pak dochází k dalším změnám, které únik tlaku zvyšují (pryž pneumatik vlivem povětrnostních podmínek stárne, pneumatiky získávají různé mechanické oděrky a poškození, ráfky rezaví). Úbytek lze zaznamenat i během poklesu okolní teploty.
V ideálním případě by měl být tlak v pneumatikách kontrolován každé tři až čtyři týdny. Měření by se mělo provádět na studených pneumatikách ještě před samotným vyjetím, neboť nárůstem teploty dochází ke zvýšení tlaku, a naměřená hodnota tak neodpovídá skutečnosti. Rozdíl naměřených hodnot u běžného pláště osobního automobilu se může pohybovat okolo 30 kPa. Proto je nutné při kontrole za tepla k doporučeným hodnotám přičíst 30 kPa. Nezapomínejte ani na rezervní kolo.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz