Hustíte správně pneumatiky?

11.10.2012  autor:  Lucie Osmanská

Jedním z nejdůležitějších faktorů pro optimální jízdní vlastnosti automobilu a jeho ovládání je huštění pneumatik na optimální tlak. V článku Co prozradí pneumatiky o ojetém autě jsme již zmínili, jak nesprávný tlak ovlivňuje nepravidelné opotřebení pneu. Jak tedy správně hustit a kde hledat všechny potřebné hodnoty k huštění?

Hodnoty předepsaného huštění neurčuje výrobce pneumatik, ale vozidla. Všechny potřebné hodnoty k huštění jednotlivých pneumatik naleznete buď v manuálu vozu, nebo u některých automobilů můžete tyto informace objevit na víčku nádrže nebo na vnitřní straně u dveří řidiče.

Většinou jsou udávány pro každou nápravu dvě hodnoty huštění. Nižší hodnota je určena pro provoz auta částečně zatíženého, vyšší pro vůz plně naložený. Zatímco u přední nápravy (většinou stále zatížené motorem) se jedná o rozdíly menší, v rozmezí 10 - 50 kPa, u zadní nápravy se tyto rozdíly pohybují mezi 50 až 100 kPa.

 

Jízda na podhuštěných pneumatikách negativně ovlivňuje:

  • jízdní vlastnosti (snižuje stabilitu a ovládání vozidla)

  • bezpečnost (brzdná dráha se prodlužuje)

  • výkon (snižuje se výkon a zvyšuje se spotřeba)

  • životnost (dochází k nadměrnému zahřívání pneu, čímž se zkracuje jejich životnost)

  • odolnost proti poškození (zvýšená možnost poškození kostry)

 

K přirozenému úbytku tlaku dochází i u nových pneumatik. Je způsoben přirozeným unikáním hustícího média, součástmi pneu, nedostatečnou těsností ventilu nebo mezi patkou pláště a dosedací plochou. Tady můžeme hovořit o přirozené ztrátě tlaku za podmínek, že se jedná o novou pneumatiku namontovanou na nový ráfek s novým bezdušovým ventilem. Provozem pak dochází k dalším změnám, které únik tlaku zvyšují (pryž pneumatik vlivem povětrnostních podmínek stárne, pneumatiky získávají různé mechanické oděrky a poškození, ráfky rezaví). Úbytek lze zaznamenat i během poklesu okolní teploty.

 V ideálním případě by měl být tlak v pneumatikách kontrolován každé tři až čtyři týdny. Měření by se mělo provádět na studených pneumatikách ještě před samotným vyjetím, neboť nárůstem teploty dochází ke zvýšení tlaku, a naměřená hodnota tak neodpovídá skutečnosti. Rozdíl naměřených hodnot u běžného pláště osobního automobilu se může pohybovat okolo 30 kPa. Proto je nutné při kontrole za tepla k doporučeným hodnotám přičíst 30 kPa. Nezapomínejte ani na rezervní kolo.



 

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz