Dieselové auto – zvyšte si jeho spolehlivost

29.6.2012  autor:  Lucie Osmanská

Jste-li majitelem dieselu, měli byste dodržovat několik základních rad, díky kterým předejdete častějším návštěvám v servisu. S jakými nejčastějšími závadami u vznětových motorů se můžete setkat, jsme si již řekli. Pokud se budete řídit následujícími doporučeními, prodloužíte si bezproblémový provoz vašeho vozu.

1. Dodržujte pravidelné servisní prohlídky
Pravidelná údržba a servisní prohlídky jsou základem pro správné fungování vozu. Nepodceňujte údržbu, pokud chcete, aby vaše vozidlo podávalo optimální výkon. Interval servisních prohlídek je uveden v servisní knížce auta. V servise vám nejen vymění motorový olej nebo olejový filtr, ale například zkontrolují i rozvodový řemen, jenž je zatěžován po celou dobu jízdy (vadný řemen může vést k vážnému poškození motoru).

2. Nešetřete na kvalitě nafty
Za kvalitu je třeba si připlatit, investice se vám však nepochybně vyplatí. Tankování nekvalitní nafty způsobuje zanášení jemných vstřikovačů systému Common-Rail a filtrů pevných částic, způsobuje také problémy s usazováním spalin v motoru. Do nafty byste měli přidávat i vhodná aditiva.

3. Jezděte plynule a naučte se správně řadit
Vašemu dieselovému motoru nesvědčí, pokud jej budete vytáčet na příliš vysoké otáčky nebo podtáčet (u starších dieselů by mohlo při extrémním podtáčení dojít k poškození dvouhmotového setrvačníku). Optimální je udržovat motor v běhu v rozmezí 2000 – 2500 otáček za minutu. Zacházejte také citlivě se spojkou a plynule se rozjíždějte.

4. Používejte kvalitní motorový olej
Použitím kvalitního oleje máte zaručeno spolehlivé mazání motoru vašeho vozidla při studených startech. Jak jste se mohli dozvědět v předchozím článku o výběru motorového oleje, není podstatné, jakou značku si vyberete, důležitá je jeho konkrétní specifikace.

5. Chiptuning? Raději ne
Přemýšlíte, že si necháte nachipovat motor na vyšší výkon? Tím však u vašeho dieselu výrazně zkrátíte životnost všech součástek včetně spojky, ložisek nebo převodovky, které nejsou dimenzovány na vyšší výkon. Nemluvě o tom, že budete muset měnit ventily, písty, ojnice…

6. Pozor na správnou teplotu
Dieselový motor bývá extrémně namáhaný a nesvědčí mu náhlé změny teplot. Zejména turbodmychadlo je velmi citlivé na rychlé změny teplot a může se snadno poškodit. Proto když dojíždíte na místo určení, zvolněte tempo a nechte motor „odpočinout“ tím, že jej necháte běžet alespoň pár vteřin na volnoběh. Omezíte namáhání součástek vlivem vysokých rozdílů teplot.

Nezapomeňte, že diesel není příliš vhodný na jízdu po městě. Vozidla se vznětovým motorem jsou konstruována na dlouhé jízdy po dálnicích… Pokud hledáte vůz na občasné výjezdy, raději si pořiďte benzín (jaké jsou jejich výhody a nevýhody se dočtete v článku Výběr vozu – benzín, nebo nafta?).
 

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

Chiptuning
Autor: Pepa (host)
Datum: 8.11.2013 v 22.16
Vše souhlas až na 5 bod chiptuning. Pokud je udělaný správně a opravdovými specialisty v oboru včetně individuální úpravy na válcové brzdě, nemůže zkrátit životnost dílů. Navíc může mít ještě lepší průběh výkonu, spalování a emisí než standardní tovární nastavení. Viz profesionální němečtí úpravci pro vozy BMW.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz