CNG (Compressed Natural Gas = stlačený zemní plyn)

20.4.2012  autor:  Lucie Osmanská

Nedokážete si představit život bez auta, ale nafta a benzin jsou pro vás příliš drahé? Nezoufejte, vašim řešením může být vůz na alternativní pohon, který stále více konkuruje klasickým pohonným hmotám. Ten je nejen levnější ale i ekologičtější alternativou benzinu a nafty. V dnešním díle se podíváme na alternativní pohonnou hmotu CNG, jaké jsou její výhody a nevýhody, nebo také jaké vozy na CNG se u nás prodávají.

V roce 2001 Evropská komise schválila CNG vedle vodíku a biopaliva jako alternativní pohonnou hmotu schopnou nahradit klasická motorová paliva z více než pěti procent.
Zemní plyn je hořlavá plynná směs bez barvy a zápachu, tvořená metanem (kolem 90 procent) a etanem. Díky tomu, že ve srovnání s ostatními fosilními palivy při spalování uvolňuje nejméně oxidu uhličitého a také nejméně sirných a dusíkatých škodlivin, je považován za relativně čistější alternativu k benzinu a naftě.
Nádrže těchto vozů jsou vybaveny ventily, které brání přetlakování nebo výbuchu. Zemní plyn vzplane při cca 600 °C (benzín při cca 200 °C). Je navíc lehčí než vzduch a při úniku se rozptýlí, zatímco tekutá paliva zůstávají vyteklá na místě.
Předělání auta na CNG se provádí především u zážehových motorů (u vznětových by se musel předělat celý motor, což by se vám finančně nevyplatilo). Během přestavby je třeba doplnit nové vstřikování a také vysokotlakou nádrž – původní benzinovou nádrž lze nahradit (jednopalivový systém) nebo doplnit (dvoupalivový systém – mají dvě nádrže na benzin a CNG, řidič si může z palubní desky přepínat režim z plynu na benzin, nebo k tomuto přepnutí dojde automaticky, když CNG dojde; dvoupalivový systém má většina vozů v Česku). Nevýhodou přestavby je skutečnost, že nádrž se většinou umisťuje do kufru, což vám zmenší zavazadlový prostor (vozy prodávané na CNG mají nádrže již zabudovány v podvozku).
Prodejci jako Volkswagen uvádějí meziročně u nás až 2,5krát vyšší prodej CNG vozů. V letošním roce rozvoj zemního plynu podpoří i automobilka Škoda Auto, která uvede na trh svůj model Citigo na CNG, v příštím roce také Škodu Octavii na CNG.

Plnicí stanice
Řidiči mají k dispozici 50 plnicích stanic, z toho 37 veřejných a nejméně 100 dalších je domácích. V lednu a únoru se otevřely čtyři nové plnicí stanice a v nejbližší době se otevřou další stanice v Žebráku, Olomouci, Opavě, Písku, Humpolci a také další dvě stanice v Praze. Veřejné CNG stanice se staví přednostně u klasických čerpacích stanic, které jsou podél hlavních tras. Takové stanice najdete například v Táboře, Praze, Brně a také v Ostravě.
Motoristé mají ve světě k dispozici více než 16 tisíc CNG plnicích stanic. V Evropě je 3,5 tisíce CNG stanic, z toho 2,5 tisíce veřejných. Nejvíc veřejných CNG stanic je v Německu (870), Itálii (720), Rusku (200), Rakousku (160) a Švýcarsku (120).

Vozy prodávané na CNG v Česku:
Citroën Berlingo
Citroën C3
Fiat Doblo
Fiat Multipla
Fiat Panda
Opel Combo Tour
Opel Zafira
Renault Kangoo
VW Caddy
VW Touran

Dvě formy CNG:
• zkapalněný (LNG) – vozidla mají delší dojezd, manipulace s LNG je však nákladnější a také náročnější na bezpečnost pro jeho nízkou teplotu (-162 °C), nejvíce vozů na LNG jezdí v USA, nárůst se očekává také v Asii (Čína, Korea) a Evropě (Německo, Španělsko, Anglie)
• stlačený (CNG) – rozšířenější

Výhody
• nižší cena oproti běžným pohonným hmotám – ceny se pohybují od 15 do 18 Kč za m3 (1 l benzínu se rovná 1 m3 CNG), za posledních 3,5 roku se zvýšila pouze o 1,40 Kč za kubík
• plně vyvinutá technologie s mnohaletou praxí (na zemní plyn jezdí ve světě více než tři milióny vozidel v 60 zemích)
• šetrnější k motoru – lépe se mísí se vzduchem a rovnoměrně plní válce, nedochází k usazování karbonových dehtů jako při spalovaní benzinu
• vyšší oktanové číslo – odolnější proti samovznícení (benzin má oktanové číslo kolem 95, stlačený plyn 130)
• nižší hlučnost motoru
• splňuje emisní limity – jedná se o tzv. čisté palivo (uvolňuje nejméně oxidu uhličitého)
• větší bezpečnost – během dopravní nehody plyn unikne do atmosféry
• lepší startování v zimním období
• tyto vozy jsou osvobozeny od silniční daně (spotřební daň se od letošního roku platí ve výši 0,36 Kč za metr krychlový plynu, ale stejná bude až do roku 2015, poté bude pozvolně narůstat do roku 2020 na 2,36 Kč)
• rychlé plnění (srovnatelné s tankování benzinu nebo nafty)
• můžete automaticky tankovat a jezdit i na bioplyn, jehož složení je identické s CNG
• obsluhu u dobíjecích stanic zvládne každý řidič sám
• na rozdíl od nafty nebo benzinu vám nikdo nemůže tuto pohonnou hmotu odcizit

Nevýhody
• nedostatečná infrastruktura – v ČR je v současné době zhruba 37 veřejných stanic, ale jejich počet narůstá (můžete si pořídit také domácí plnicí stanici, s plnou nádrží však odjedete až za 3 – 5 hodin a cenově vychází na zhruba 100 tisíc korun)
• vyšší pořizovací cena vozu – pokud si vůz necháte přestavět (cca 60 tisíc korun), návratnost se počítá v řádu několika let (čím více jezdíte, tím dříve se vám investice vrátí)
• nutnost pravidelných kontrol plynových zástaveb
• zmenšení zavazadlového prostoru
• zvýšení hmotnosti vozidla
• snížení výkonu motoru (o cca 5–10 %)
• nemožnost parkování na některých velkokapacitních parkovištích (pozemní garáže)
• menší dojezd (200 – 250 km), LNG mají vyšší dojezd, nové vozy přímo stavěné na CNG mohou mít dojezdnost podstatně delší, i přes 500 km

V Česku ale i ve světě (za poslední rok přibylo více než 2,5 milionu CNG vozidel) roste zájem o vozy na zemní plyn, v letošním roce by mělo u nás přibýt nejméně deset nových plnicích míst. V současné době jsou stanice rozmístěné po celé republice s dojezdem 200 až 400 kilometrů. U stanic tohoto typu trvá plnění stejnou dobu jako čerpání benzinu nebo nafty. K placení vám stačí takzvaná plynárenská karta. S měsíčním intervalem přijde výpis o tom, kolik a kde řidič načerpal. U nás jezdí zhruba 3,6 tisíce vozů na CNG (meziroční nárůst o 30 procent). Pozor však na záměnu CNG a LPG. Jejich zaměněním by mohlo dojít k roztržení nádrže a následnému výbuchu.

Firmy provádějící přestavbu vozidel na CNG:
• Gera, s. r. o. (www.gera.cz)
• Fedor Auto, s. r. o. (www.fedorauto.cz)
 

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz