Chladiče si příliš nehýčkejte, můžete jim uškodit

6.9.2014  autor:  Redakce

Většina řidičů má za to, že moderní vozy nevyžadují žádnou zvláštní péči o chladicí systém. Ale je tomu skutečně tak? Čas od času není na škodu zkontrolovat chladící směs, hadičky a případně umýt vnějšek chladiče, ovšem zbytečně přehnaná péče může uškodit.

Nároky na chlazení motoru jsou u dnešních moderních aut vysoké. Stále více komponentů se musí udržet v ideální teplotě, a to není nelehký úkol. Pro výrobce by bylo nejlepší do auta namontovat velký chladič, jenže už tak je v motorovém prosotru nedostatek místa, takže tento způsob je v dnešní době nemožný. Proto se zkouší konkrétní kombinace motoru a chladiče v simulovaných podmínkách, kdy jsou na díly kladeny vysoké nároky a čeká je křest ohněm v podobě extrémních tlaků, působení agresivní koroze, vibračních zkoušek a výkonnová zkouška. Pokud tímto vším chladiče projdou, ještě se musí otestovat v běžném provoze. Po tom všem vyvstane otázka, zda chladiče opravdu potřebují určitou péči.

Péče ano, ale nepřehánějte to

Ačkoliv výrobci tvrdí, že o chladicí soustavu se nemusíte starat a vydrží vám stejně, jako životnost vašeho vozidla, není tomu tak. Je doporučováno čas od času zkontrolovat hladinu chladící kapaliny ve vyrovnávací nádržce, stejně jako zkontrolovat hadice vedení, zda nejsou někde popraskané, apod. Mnoho řidičů neví, že je doporučováno měnit také chladící kapalinu. Stará, špatně naředěná nebo znečištěná může poškodit těsnění vodní pumpy nebo těsnění pdo hlavou. Pokud používáte starší typ chladící kapaliny G11 (mají modrozelenou bavu), vyměňte jí po třech letech za novější chladící kapalinu G12 (červená barva) nebo G12+, G12++ a G13 (fialová barva). U těch je doporučeno měnit po pěti letech. Pokud jste až natolik pečlivý, že vám záleží i na tom, jak hezky vypadá chladič pod kapotou, můžete si pořídit speciální čístící kapalinu, díky které dostane zcela "novou krásu". Máte-li možnost, můžete elektrické součástky a vodiče prostříknout kontakt sprejem, který zlepšuje vodivost a zabraňuej korozi nebo oxidaci.

Co se vůbec nedoporučuje

  • nemyjte žebrování chladiče vysokotlakou wapkou. Nečistoty mezi žebrováním odstraňte jemným štětečkem nebo vysavačem
  • nepoužívejte k chlazení motoru pouze čistou vodu. Ta narozdíl od chladící kapaliny neobsahuje složky, které zabraňují korozi a stejně tak neochrání různé hadičky proti poprsakání, apod.
  • stejně tak nemyjte vysokotlakou wapkou ani prostor motoru a chladiče pod kapotou. Může dojít nejen k poškození součástí chladiče, ale i důležitých komponentů zajišťující chod motoru.

Zdroj foto: sxc.hu

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz