Jistě jste někdy slyšeli o takzvaných run-flat (neboli dojezdových pneumatikách). Pokud vás postihne defekt, protektor je z výroby upraven tak, abyste byli schopni ještě nějaký ten kilometr ujet. Ale co Vám říká tzv. Self inflating tire (SIT)?
Od podivnosti k trháku a dál
Koncept SIT (v češtině samodofukovací pneumatika) nepatří mezi nejnovější, ale automobilové laiky i odborníky neustále fascinuje. První zmínky o produktu pražské společnosti Coda Development prošuměly médii zhruba před pěti lety. Tehdy však většina lidí vnímala takovou pneumatiku jako kuriozitu.
Ovšem v roce 2009 upoutala pneumatika mnohem větší pozornost. Tu ji přinesl triumf v kategorii Technologie roku prestižní soutěže Tire Technology Awards, kdy se dostala i do povědomí potenciálních zahraničních investorů. Díky trpělivosti a víře ve vlastní produkt má nyní Coda šanci změnit standardy v oboru pneumatik po celém světě. Nadále hledá investory v Asii, Evropě i Americe, ale letos v září už dokázala prodat licenci nejmenovanému subjektu v jižní Asii. „Produkt, který se dokáže prosadit na nízkopříjmových trzích jižní Asie, bude velice atraktivní i ve zbytku světa,“ řekl v rozhovoru pro server E15.cz Maroš Topoli, mluvčí Cody.
V jednoduchosti je síla
Automatická kontrola tlaku a následné dohušťování pneumatik není ve světě automobilů žádnou novinkou. Nejčastěji se k tomuto účelu využívají vestavěné kompresory, což je technologicky, a tím pádem i finančně, velice náročné řešení. Systém od české firmy by mohl bodovat právě velice nízkými náklady na výrobu. Jak vlastně funguje? V obrubě pneumatiky konstruktéři vytvořili dutý kanál, který dole uzavírá jeho deformace vzniklá váhou vozidla. Protože se kolo při jízdě otáčí, uzávěra tak neustále mění místo a díky tomu se vtlačuje vzduch do pneumatiky. Na dutinu je připojen ventil, který hlídá samotný tlak v pneumatice. Když se ventilu zdá pneumatika podhuštěná, vpustí do pneumatiky vzduch. Když tlak dosáhne optimálních hodnot, ventil se uzavře a vzduch cirkuluje jen mezi dutinou a vnitřkem pneumatiky. Pro lepší představu shlédněte video zde. Správný tlak v pneumatikách pozitivně ovlivňuje ovladatelnost vozu, prodlužuje životnost gum a dokáže „zacvičit“ i se spotřebou. Dobře dofouknutá kola by jen v USA dokázala ušetřit více než 4,5 miliardy litrů pohonných hmot ročně.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz