Až příště pojedete do servisu s bouraným autem, dejte si pozor na to, jaké díly vám tam namontují. Řada autoservisů se brání skutečností, že značkové součástky jim pojišťovny mnohdy neproplácí, používají tedy ty nejlevnější a tedy i nejhorší díly. Ty vám však odejdou daleko rychleji, takže návštěva servisu se bude muset brzy opakovat. A kdo to všechno zaplatí? Přeci Vy! A to i když k havárii nedošlo vaší vinou.
Autoservis versus pojišťovna
Podle majitele jihlavského autoservisu Vlastimila Dvořáka doslova pojišťovny nutí autoservisy sáhnout po těch nejlevnějších dílech, neboť originální díly odmítají proplácet. Strhávají 20–50 procent podle stáří vozidla a počtu kilometrů. Proti tomuto prohlášení se ohradil mluvčí jedné velké pojišťovny s tím, že je přeci logické, že z plnění se odečítají stáří a kilometry, tedy amortizace: „Vy ten díl používáte, opotřebovává se a vy pak díky opravě dostanete do auta úplně novou součástku, čímž se vozidlo zhodnotí. Takže proto odečítáme z pojistného plnění amortizaci.“
Z pohledu právníka
Tuto situaci však vidí z jiného úhlu právníci, kteří argumentují tím, že pokud bylo vozidlo jednou bouráno a následně opraveno, touto opravou „se morálně znehodnotilo“. A to i když oprava není zjevná na první pohled.
Jako příklad můžeme uvést situaci, kdy se rozhodnete prodat váš vůz do autobazaru. Jestliže se kupující dozví, že vozidlo bylo bouráno, i když bylo profesionálně opraveno, automaticky se sníží jeho výkupní cena oproti původnímu návrhu. Toto snížení může dosáhnout až třiceti procent. Nové díly tudíž hodnotu vozu nezvýší, jak při amortizaci argumentují pojišťovny, ale celková oprava ji naopak sníží.
Právník Jan Dvořák z odboru kontroly a metodiky z Centra likvidace pojistných událostí u motorových vozidel v pojišťovně Kooperativa potvrzuje, že „znehodnocení vozidla provedenou opravou je skutečně možné uplatnit jako regulérní nárok z titulu náhrady škody po škůdci (viníkovi nehody) i z titulu pojištění odpovědnosti po pojišťovně.“ Podle něj i tady záleží na stáří vozu a počtu najetých kilometrů. Abyste mohli coby poškození řidiči takový finanční nárok na pojišťovnu nebo viníka nehody vznést, musí být na karoserii zasaženy její nosné části. Podle rozsahu tohoto poškození se pak počítá výše tohoto znehodnocení. „V principu je výše znehodnocení provedenou opravou rovna rozdílu obecných cen před a po opravě. Servisy se často chlubí, jaké mají dokonalé opravárenské technologie a opravují bez znehodnocení. Z praxe ale mohu říci, že v této věci poněkud chybí řád, a i v případném soudním řízení může každý soud rozhodnout jinak,“ dodává Dvořák.
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz