Patří budoucnost elektromobilům?

25.5.2012  autor:  Lucie Osmanská

V předchozích dílech jsme se již věnovali alternativním pohonným hmotám (LPG, CNG, hybridní a vodíkový pohon), nyní se podíváme na elektrické vozy. Řada automobilek považuje elektromobilitu za cestu do budoucnosti. Pojďme si tedy přiblížit jejich hlavní výhody, jaké modely jsou na trhu k dispozici a kolik to vlastně stojí.

Co je vlastně elektromobil?
Jedná se o vozidlo poháněné čistě elektřinou, resp. elektromotorem napájeným baterií. Výhodou těchto baterií je jejich vysoká účinnost - energii dokážou převést na pohyb s 90% účinností (v případě asynchronního motoru), přitom běžná účinnost spalovacích motorů se pohybuje kolem 30 – 40 %. Elektromobily jsou určeny především pro jízdu do města.
Příliš vysoká cena a také nízký dojezd na jedno dobití baterie neláká mnoho kupujících. Světoví výrobci se tak v loňském roce museli smířit s nižším prodejem, než předpokládali. Například automobilka General Motors prodala zhruba 30 tisíc vozů Nissan Leaf a Chevrolet Volt.
Jejich nízký prodej je způsoben také tím, že potenciální zákazníci mají k dispozici jen omezené množství modelů. Vlastní elektromobil však nyní vyvíjí téměř každá automobilová značka. V letošním roce by se na trhu měly objevit nové elektromobily od automobilek BMW, Renault (zatím nabízí modely Twizy, Fluence a Kangoo Z.E., na konci roku představí dalším model – Zoe, který má být hlavním konkurentem Nissanu Leaf) nebo Toyota (v současnosti byl představen model RAV4 EV, který by se měl na konci letošního roku začít prodávat na kalifornském trhu, cena 970 tisíc korun).
Elektromobily mají řadu předpokladů na úspěch nejen z důvodu neustálého zdražování pohonných hmot, ale také proto, že výrobci značně pokročili ve vývoji lithiovo-iontových baterií (Nissan Leaf nebo Toyota RAV4 EV na jedno dobití ujedou až 160 kilometrů).

Elektromobily si můžete pořídit:

a) bez baterie – ta se sice ve voze nachází, majitel auta ji však nevlastní, ale pouze pronajímá za cenu několika desítek eur měsíčně, díky tomuto „pronájmu“ má vůz nižší pořizovací cenu (Renault Zoe pořídíte za cca 15 tisíc eur) a také možnost využívat stanic pro výměnu baterií (např.: Better Place v Izraeli, jeden z klíčových trhů pro Renault)
b) s baterií – Nissan prodává zatím pouze jeden vůz s baterií (cca 30 tisíc eur)

V Česku zatím Nissan Leaf oficiální cestou nekoupíte, neboť mechanici nejsou speciálně vyškoleni, aby mohli provádět servis elektrického systému vozu. V příštím roce však zahájí továrna v britském Sunderlandu výrobu těchto modelů také pro středoevropské trhy. V únoru letošního roku se Nissa Leaf prodával na 11 trzích v Evropě, do března 2013 by se měl objevit již ve 23 zemích.
První veřejná dobíjecí stanice u nás vznikla před pěti lety v Desné na Jablonecku. Další dobíjecí stanice v současné době budují i velké energetické firmy (ČEZ, PRE, E.ON). ČEZ má v současnosti kolem 25 stanic (dobití stojí asi sto korun), PRE kolem deseti (bezplatné dobíjení). Další asi stovku dobíjecích stanic více či méně přístupných veřejnosti provozují menší firmy nebo soukromé osoby po celé republice.
V České republice jezdí asi 160 elektromobilů, jen vloni se na českých silnicích objevilo 56 nových vozů. V roce 2014 by měla s vlastním sériovým elektromobilem přijít i tuzemská Škoda Auto, pravděpodobně na bázi modelu Citigo. Zatím testuje deset octavií na elektrický pohon.

model

Nissan Leaf

délka

4445 mm

šířka

1770 mm

výška

1550 mm

rozvor

2700 mm

hmotnost

1612 kg

motor

třídavý synchronní elektrický 80 kW

točivý moment

280 Nm, v rozsahu 0 - 2730 ot/min

akumulátor

24 kWh, maximální zatížitelnost více než 90 kW

maximální rychlost

145 km/h - elektronicky omezena

dojezd

175 km

topení

5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník

doba dobíjení

7 h (speciální nabíječka však dokáže baterii dobít na 80 % kapacity za 30 minut)

dojezd

175 km

cena

30 tisíc eur

Výhody:
• neprodukuje výfukové plyny
• vůz prakticky nepotřebuje servis (není třeba měnit olej ani další komponenty)
• elektromotor se vyznačuje vysokou spolehlivostí a životností
• nízká sazba za povinné ručení
• startuje bez problémů i v zimním období
• nízká hlučnost motoru

Nevýhody:
• vysoká cena
• omezený dojezd (je dán omezenými možnostmi kapacity akumulátorů)
• nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz