V předchozích dílech jsme se již věnovali alternativním pohonným hmotám (LPG, CNG, hybridní a vodíkový pohon), nyní se podíváme na elektrické vozy. Řada automobilek považuje elektromobilitu za cestu do budoucnosti. Pojďme si tedy přiblížit jejich hlavní výhody, jaké modely jsou na trhu k dispozici a kolik to vlastně stojí.
Co je vlastně elektromobil?
Jedná se o vozidlo poháněné čistě elektřinou, resp. elektromotorem napájeným baterií. Výhodou těchto baterií je jejich vysoká účinnost - energii dokážou převést na pohyb s 90% účinností (v případě asynchronního motoru), přitom běžná účinnost spalovacích motorů se pohybuje kolem 30 – 40 %. Elektromobily jsou určeny především pro jízdu do města.
Příliš vysoká cena a také nízký dojezd na jedno dobití baterie neláká mnoho kupujících. Světoví výrobci se tak v loňském roce museli smířit s nižším prodejem, než předpokládali. Například automobilka General Motors prodala zhruba 30 tisíc vozů Nissan Leaf a Chevrolet Volt.
Jejich nízký prodej je způsoben také tím, že potenciální zákazníci mají k dispozici jen omezené množství modelů. Vlastní elektromobil však nyní vyvíjí téměř každá automobilová značka. V letošním roce by se na trhu měly objevit nové elektromobily od automobilek BMW, Renault (zatím nabízí modely Twizy, Fluence a Kangoo Z.E., na konci roku představí dalším model – Zoe, který má být hlavním konkurentem Nissanu Leaf) nebo Toyota (v současnosti byl představen model RAV4 EV, který by se měl na konci letošního roku začít prodávat na kalifornském trhu, cena 970 tisíc korun).
Elektromobily mají řadu předpokladů na úspěch nejen z důvodu neustálého zdražování pohonných hmot, ale také proto, že výrobci značně pokročili ve vývoji lithiovo-iontových baterií (Nissan Leaf nebo Toyota RAV4 EV na jedno dobití ujedou až 160 kilometrů).
Elektromobily si můžete pořídit:
a) bez baterie – ta se sice ve voze nachází, majitel auta ji však nevlastní, ale pouze pronajímá za cenu několika desítek eur měsíčně, díky tomuto „pronájmu“ má vůz nižší pořizovací cenu (Renault Zoe pořídíte za cca 15 tisíc eur) a také možnost využívat stanic pro výměnu baterií (např.: Better Place v Izraeli, jeden z klíčových trhů pro Renault)
b) s baterií – Nissan prodává zatím pouze jeden vůz s baterií (cca 30 tisíc eur)
V Česku zatím Nissan Leaf oficiální cestou nekoupíte, neboť mechanici nejsou speciálně vyškoleni, aby mohli provádět servis elektrického systému vozu. V příštím roce však zahájí továrna v britském Sunderlandu výrobu těchto modelů také pro středoevropské trhy. V únoru letošního roku se Nissa Leaf prodával na 11 trzích v Evropě, do března 2013 by se měl objevit již ve 23 zemích.
První veřejná dobíjecí stanice u nás vznikla před pěti lety v Desné na Jablonecku. Další dobíjecí stanice v současné době budují i velké energetické firmy (ČEZ, PRE, E.ON). ČEZ má v současnosti kolem 25 stanic (dobití stojí asi sto korun), PRE kolem deseti (bezplatné dobíjení). Další asi stovku dobíjecích stanic více či méně přístupných veřejnosti provozují menší firmy nebo soukromé osoby po celé republice.
V České republice jezdí asi 160 elektromobilů, jen vloni se na českých silnicích objevilo 56 nových vozů. V roce 2014 by měla s vlastním sériovým elektromobilem přijít i tuzemská Škoda Auto, pravděpodobně na bázi modelu Citigo. Zatím testuje deset octavií na elektrický pohon.
model |
Nissan Leaf |
délka |
4445 mm |
šířka |
1770 mm |
výška |
1550 mm |
rozvor |
2700 mm |
hmotnost |
1612 kg |
motor |
třídavý synchronní elektrický 80 kW |
točivý moment |
280 Nm, v rozsahu 0 - 2730 ot/min |
akumulátor |
24 kWh, maximální zatížitelnost více než 90 kW |
maximální rychlost |
145 km/h - elektronicky omezena |
dojezd |
175 km |
topení |
5 kW elektrické, přenos tepla kapalina-výměník |
doba dobíjení |
7 h (speciální nabíječka však dokáže baterii dobít na 80 % kapacity za 30 minut) |
dojezd |
175 km |
cena |
30 tisíc eur |
Výhody:
• neprodukuje výfukové plyny
• vůz prakticky nepotřebuje servis (není třeba měnit olej ani další komponenty)
• elektromotor se vyznačuje vysokou spolehlivostí a životností
• nízká sazba za povinné ručení
• startuje bez problémů i v zimním období
• nízká hlučnost motoru
Nevýhody:
• vysoká cena
• omezený dojezd (je dán omezenými možnostmi kapacity akumulátorů)
• nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz