Koupili jste si ojeté vozidlo v autobazaru nebo od soukromého prodejce, na kterém se po nějaké době objevila závada, jež nemohla být způsobena běžným opotřebením? Ze zákona máte nárok se bránit a takové auto reklamovat. Pokud nevíte jak, přečtěte si následující článek, ve kterém naleznete odpověď.
Podle Občanského zákoníku (§ 626 odst.3) máte právo u prodávajícího uplatnit právo z odpovědnosti za skryté vady do 24 měsíců po převzetí vozidla (prodávající může tuto dobu po dohodě s vámi zkrátit, ne však méně než na 12 měsíců). Prodávající je povinen vás před prodejem informovat o veškerých závadách (podle § 10 odst. 6 Zákona o ochraně spotřebitele). Pokud se objeví jakákoliv závada do půl roku po prodeji, zákon předpokládá, že musela existovat již při prodeji. Jestliže se prodejce tomuto nařčení brání, musí prokázat opak. Pokud se však závada objeví až po půl roce, vy jako kupec musíte prokázat, že závada na voze musela být již před prodejem. Prodejce však neodpovídá za vady způsobené běžným opotřebením (např.: sjeté pneumatiky).
Podle Obchodního zákoníku (§ 428) máte také dvouletou záruku na uplatnění práva ze skrytých vad. Je ale vymahatelná pouze za přesně specifikovaných podmínek, především splnění povinnosti kupujícího prohlédnout co nejdříve vozidlo s vynaložením odborné péče.
Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, jste nuceni nechat auto v tom stavu, v jakém se u něj projevila závada, nesmíte tedy vůz nechat opravit (poté byste ztratili nárok na náhradu škody). Pokud tedy hodláte závadu skutečně reklamovat, jste povinni, pokud se jednalo o prodej od podnikatele (např.: bazar), v první řadě sepsat reklamační protokol.
S okamžikem uplatnění reklamace běží třicetidenní lhůta pro její vyřízení. Jestliže do té doby prodejce problém nevyřeší, máte právo od smlouvy odstoupit. Prodávající však může reklamaci odmítnout. V takovém případě je nejlepší nechat si zpracovat znalecký posudek a v reklamaci pokračovat. Pokud ani poté u prodejce neuspějete s nárokem na reklamaci, obraťte se na soud, nejlépe se znaleckým posudkem. Náklady na advokáta lze potom uplatnit v rámci oprávněné reklamace. Jestliže prodejce s vaší reklamací souhlasí, je třeba sepsat, na jakém způsobu nápravy se s vámi dohodl (poskytnutí slevy, oprava, apod.). Teprve potom můžete své vozidlo nechat opravit.
Na co si dát pozor při podpisu smlouvy o koupi vozu:
1. jak stojí a leží – prodávající nemá žádnou odpovědnost za případné skryté vady na voze
2. bez závad - kupující má v případě sebemenší závady nárok na odstoupení od smlouvy
3. rozhodčí doložka – pokud jste podepsali smlouvu obsahující tuto doložku, v případě sporu s prodávajícím se tím můžete dostat do méně výhodné právní pozice (v případě, že smlouva rozhodčí doložku neobsahuje, řeší spor soud)
4. je nezákonné, aby si bazar ve smlouvě vyjednal, že případné závady budete řešit pouze s původním majitelem, že jako prodávající nenese žádnou zodpovědnost nebo aby podmiňoval odpovědnost za vady provedením servisní prohlídky ve spřáteleném servise
5. omezení záruky – pokud smlouva obsahuje tuto zmínku, raději ji nepodepisujte
Při podpisu kupní smlouvy si dejte také pozor na to, kdo vystupuje v roli vlastníka prodávaného vozidla. Ve většině případů je jím autobazar, pokud však původní majitel dal bazaru pouze plnou moc k zastupování v prodeji, situace bude pro vás komplikovanější. V tomto případě byste totiž veškeré reklamace museli řešit s ním a také se liší lhůta, ve které máte možnost vozidlo reklamovat:
1. reklamace vozu pořízeného v autobazaru – záruční lhůta 2 roky
2. reklamace vozu pořízeného od soukromé osoby (nepodnikatele) – záruční lhůta 6 měsíců
Pro reklamaci nemusí být důvodem pouze zatajení skryté vady. Vůz máte právo reklamovat i v případě, kdy informace v kupní smlouvě nebyly pravdivé nebo prodávající vám některé zatajil. Popis technického stavu uvedeného ve smlouvě musí být vždy pravdivý. V opačném případě máte ze zákona nárok se bránit a máte také vysokou šanci na vyhrání případného sporu.
V případě, že se rozhodnete složit zálohu na auto, ta musí být vždy vratná, i když se poté rozhodnete jej nekoupit. Tady se raději vyvarujte smlouvám, ve kterých by vám bazar chtěl vyúčtovat pokutu ze zálohy v případě odstoupení.
S případnými nejasnostmi nebo žádostí o radu se můžete obrátit na Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS): http://www.spotrebitele.info/
Smlouva na prodej či koupi ojetého vozu
Co všechno by měla obsahovat kupní smlouva a na co se při prodeji ojetého vozu zaměřit?
Přepis auta na jiného majitele
Prodáváte auto a nevíte, co obnáší převod? Přinášíme detailní popis celého procesu, dozvíte se, jaké dokumenty připravit a kolik zaplatíte na poplatcích.
Odstoupení od kupní smlouvy na ojeté auto
Nejste spokojení se zakoupeným ojetým vozem? Poradíme, zda a za jakých podmínek můžete odstoupit od smlouvy.
Jak postupovat při poškození auta v servisu
Místo opravy poškozený vůz? I to se může stát. Poradíme, jak postupovat v případě, že vám autoservis poškodil váš vůz.
Zánik povinného ručení při změně vlastníka vozidla
Prodáváte či kupujete ojeté auto? Tak si hlavně pohlídejte odhlášení a přihlášení povinného určení. Vyhnete se tak možným komplikacím.
Zánik povinného ručení a havarijního pojištění
Kdy a za jakých podmínek končí povinné ručení či havarijní pojištění. Přečtěte si podrobný přehled možných situací, ať nejste zaskočeni.
Nejžádanější značky:
Audi |
BMW |
Citroën |
Fiat |
Ford |
Hyundai |
Mazda |
Opel |
Peugeot |
Renault |
Škoda |
Volkswagen
Online autobazar |
Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz